Een gezonde zomer

Juli: Een gezonde zomer

We hebben er lang op gewacht maar inmiddels kunnen we eindelijk genieten van een heerlijke zomer waarbij de coronabeperkingen steeds minder worden. Een verademing! Los van corona zijn er echter nog steeds een aantal maatregelen die je eigenlijk elke zomer moet nemen om fit en gezond te blijven. Voor de kinderen én voor jezelf. We hebben de belangrijkste voor je onder elkaar gezet.
 

Laat je huid wennen aan de zon

In de zon liggen is heerlijk en een bruin kleurtje staat goed. Maar we weten inmiddels ook dat teveel zon, niet zo goed is. Het droogt de huid uit en het kan leiden tot verbranding en verhoogt de kans op huidkanker. Het scheelt al om je huid langzaam te laten wennen en het de kans te geven een beschermend pigmentlaagje op te bouwen. Ook voor de kinderen is het verstandig om niet te lang in de volle zon te zitten en het langzaam op te bouwen. Ga dus dagelijks kort in de zon (een kwartier tot maximaal een half uur) en smeer het hele gezin goed in met een beschermende zonnebrandlotion. 
 

Drink veel water

Ook goed om in de zomer extra aandacht aan te besteden is de hoeveelheid water die jullie dagelijks drinken. Twee liter is minimaal nodig om je huid en je organen goed gehydrateerd te houden. Voor jonge kinderen is één tot anderhalve liter voldoende.
 

Eet lekker en vers

Door de warmte hebben veel mensen minder eetlust. Dat geldt ook voor veel kinderen. Geen probleem maar zorg dan dat wát jullie eten, in ieder geval goed is. Verse groenten en fruit vormen de basis en kunnen aangevuld worden met eiwitrijke producten als vlees, vis en zuivel. Ook noten en peulvruchten doen het goed in een gezonde zomerse maaltijd.
 

Luister naar je lijf

Sporten en bewegen is gezond en moeten jullie in de zomer ook zeker blijven doen. Maar als het erg warm is, kan teveel inspanning leiden tot oververhitting. Merk je dat je duizelig wordt, je huid gaat tintelen of koud aanvoelt en dat je hartslag te snel gaat? Stop dan met je activiteit en ga minimaal een kwartier op een schaduwrijke plek zitten om bij te komen. Drink water en houd je polsen onder de koude kraan. Bespreek dit ook met eventuele pubers in het gezin. Zij hebben nog wel eens de neiging dit soort signalen te negeren.
 

Investeer in een goede nachtrust

In de zomer hebben veel mensen moeite met slapen. Het blijft lang ligt en het wordt in menig slaapkamer erg warm. Kinderen kunnen hier dreinerig van worden. Houdt daarom de gordijnen in de slaapkamer overdag dicht en zet de ramen pas wijd open wanneer ‘s avonds de ergste warmte weg is. Probeer de kamer zo donker mogelijk te maken. Leg een dunne deken op het bed en zorg dat de voeten niet bedekt zijn. Een plantenspuit met koud waternevel kan door de nacht heen wat extra verkoeling geven. Probeer bij kinderen een vaste routine aan te houden. Af en toe later naar bed is prima maar een totaal gebrek aan regelmaat gaat het inslapen niet makkelijker maken.

Bij jou in de buurt

Oudertraining Druk en Dwars
1 februari 2022